Top 3 takeaways från: The magical science of storytelling med David Phillips - Blick
17 maj, 2017

Top 3 takeaways från: The magical science of storytelling med David Phillips

På Münchenbryggeriets Hållbarhetsfrukost härom veckan lyssnade vi till David Phillips föreläsning The magical science of storytelling, och här bjuder vi på tre guldkorn från den.

1. Ju mer känslomässigt investerade vi är i en story, desto mindre kritiska blir vi till vad som sägs. En bra story aktiverar samma hormoner och signalsubstanser i hjärnan som en förälskelse. Liksom vi kan blunda för negativa sidor hos vår partner i den rosaskimrande starten av en ny relation, är vi mindre kritiska till fakta ju mer känslor som väcks i oss av en story. Detta är anledningen till att somliga är villiga att betala 1,8 miljoner dollar för en jacka Michael Jackson haft på sig i musikvideon till Thriller, medan en exakt kopia (utan den medföljande storyn) går att köpa för dryga tusenlappen.

2. Hormonerna som gör underverk på din publik är:

  • Dopamin

Dopamin reglerar entusiasm, kreativitet, fokus, uppmärksamhet och motivation: viljan att ha något – berätta mer! Stimulera dopamin genom att bygga upp förväntan, skapa cliffhangers och få publiken att sitta som på nålar på grund av spänningen i det du berättar.

  • Oxytocin

Oxytocin skapar generositet och tillit hos människor och brukar kallas kärlekshormon. Du triggar oxytocintillförseln hos din publik genom att skapa empati med en story och en karaktär de kan relatera till.

  • Serotonin

För att skapa öppenhet och en positiv inställning från din publik ska du inkludera dem i storyn och på så sätt öka deras sociala status. Detta höjer deras nivåer av serotonin, och gör dem mer välvilliga.

3. Tips! Skriv ner dina stories, klassificera dem utifrån det hormon de triggar, och plocka sedan fram dem där de behövs i dina tal.

Värt att tänka på… PowerPoint har funnits i 28 år medan muntligt berättande och storytelling har funnits i 25 000 år, så det säger sig självt vilket vi är mest mottagliga för!

Klicka här för att läsa David Phillips egna lathund om storytelling.

KONTAKTA OSS