21 september, 2017

Hållbarhet – Social hållbarhet och work-life balance

Känns det svårt att jonglera alla bollar som är jobb, vardag och familjeliv? Du är inte ensam, den digitala utvecklingen gör anställda nåbara dygnet runt och allt fler människor jobbar över eller använder sina smartphones till att vara ständigt anträffbara för jobbet. Detta trots att forskningen är enig: en arbetsdag som aldrig tar slut kan skada hälsa, relationer och vår lycka överlag.

På Blick har vi ett starkt hållbarhetstänk som inte bara rör miljö utan även social hållbarhet. Hos många eventbyråer är övertid en självklarhet, men på Blick gör vi vad vi kan för att hjälpas åt att fördela arbetsbördan så att alla ska kunna lämna kontoret på en rimlig tid. Vi särskiljer oss från andra eventbolag i att ha övertidsersättning för genomföranden på kvällar och helger samt kompensation i form av en extra semestervecka för nätverksaktiviteter och mingel.

Vi prioriterar en hållbar arbetsmiljö med ergonomiska stolar, höj- och sänkbara skrivbord och gemensamma utrymmen att byta skrivbordsmiljön mot, har ett generöst friskvårdsbidrag och ofta interna utmaningar som uppmanar till att röra på sig. Det är även viktigt för oss att få tillfälle att prata om annat än jobb – en gång i månaden äter vi frukost tillsammans, och den gemensamma kaffepausen vid 15-snåret är näst intill helig!

Långvarig obalans mellan jobb och fritid kan leda till ohälsa och sjukskrivning vilket kan bli en kostsam historia för företaget. Strategiskt arbete med hälsa och arbetsmiljö möjliggör istället för goda prestationer av medarbetare som mår bra. Medarbetare som sedan också har kraft och energi till det de vill göra på fritiden – en god work-life balance.

Fler artiklar på ämnet:

KONTAKTA OSS